-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41864)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16845)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13935)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7985)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2946)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2851)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2433)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2196)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1669)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1655)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:25986 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

بين داستانهاي قرآن و داستانهاي كتاب عهد عتيق (تورات) يا عهد جديد (انجيل) از لحاظ هدف و محتوا چه تفاوتي وجود دارد؟

گرچه كتابهاي آسماني در مسائل اصولي مثل توحيد، نبوت و... با يكديگر مشتركند و قرآن كريم نيز كتابهاي پيامبران پيشين را تصديق ميكند و ميفرمايد: اين كتاب ]قرآن[ را به حق بر تو فرو فرستاديم; در حالي كه كتابهاي پيشين را تصديق ميكند...(مائده،48) ولي نسخههاي اصلي تورات و انجيل بر اثر حوادث وعواملي ـ كه در جاي خود مورد بررسي و تحليل قرار گرفته است ـ دستخوش تحريف و تغيير قرار گرفت و تورات و انجيلي كه امروزه در اختيار يهوديان و مسيحيان قرار دارد. نسخههاي تحريف شده و تغيير يافته است.

برخي تفاوتهاي داستانهاي قرآن كريم با داستانهاي كتابهاي عهد عتيق و عهد جديد عبارتند از:

1. تمام آيات قرآن كريم از جمله داستانهاي آن داراي اعجاز هستند و معجزة جاويدان پيامبر اكرمميباشد و تاكنون هيچ كس نتوانسته حتي سورهاي يا داستاني بياورد كه به پاي آيات و داستانهاي قرآن برسد، و ديگران نيز اگر داستانهاي جذابي را خلق كردهاند، بي ترديد از قرآن كريم نمونهبرداري و الگوپذيري كردهاند، ولي داستان كتابهاي عهد عتيق و جديد نه تنهاداراي اعجاز نيستند، بلكه آميخته با خرافات است.

2. داستانهاي قرآن بر اساس واقعيات شكل گرفته و از نظر پيامرساني آموزشي و عبرت آموزي در اوج است.

...مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَيَ وَلَـَكِن تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ;(يوسف،111)... اينها داستان دروغين نبود، بلكه ]وحي آسماني است، و[ هماهنگ است با آن چه پيشروي او ]از كتب آسماني پيشين[ قرار دارد و شرح هر چيزي ]كه پايه سعادت انسان است[، و هدايت و رحمتي است براي گروهي كه ايمان ميآورند!.

ولي كتابهاي تورات و انجيل كنوني از واقعيت به دور هستند و آميخته با تهمتها و مسائل غير واقعي دربارة پيامبران ميباشد.(براي آگاهي بيشتر ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 189ـ210; ج 6، ص 364ـ379; ج 9، ص 294، دارالكتب الاسلامية.)

3. داستانهاي قرآن با عقل و منطق تمام انسانها هماهنگ و متناسب است و هدف آنها مبارزه با جهل و ناداني، شرك و نفاق و تشويق به استفاده و بهره گرفتن از فكر و انديشه و دعوت به فراگيري علم و... ميباشد، ولي داستان كتابهاي تورات و انجيل كنوني از چنين ويژگيهايي برخوردار نيستند.

4. در داستانهاي قرآن همواره بر توحيد و يگانگي خداوند متعال تأكيد ميشود، ولي در كتب عهد عتيق و جديد براي خداوند شريك قائل ميشوند و قائل به پدر، پسر و روحالقدوس ميباشند!

5. در كتابهاي تورات و انجيل به خداوند متعال نسبت جسم داده شده، در حالي كه در داستانهاي قرآن كريم هرگونه جسميت از خداوند متعال نفي شده است; و هنگامي كه موسي به ميعادگاه ما آمد، و پروردگارش با او سخن گفت، عرض كرد: پروردگارا! خودت را به من نشان ده، تا تو را ببينم! گفت: هرگز مرا نخواهي ديد!...(اعراف،143)(ر.ك: قرآن و آخرين پيامبر، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ص 127ـ132، تهران، دارالكتب الاسلامية.)

بنابراين، داستانهاي قرآن كريم، داراي پيامهاي آموزشي مثبت، عبرتآموزي، مبتني بر واقعيات، هماهنگ با اصول اعتقادي و خدامحوري، تكريم و عظمت شخصيت پيامبران الهي، ارائه الگوهاي مناسب، بيان سنتهاي الهي و... ميباشد; ولي كتابهاي عهد عتيق (تورات) وعهد جديد (انجيل) از چنين ويژگيهايي برخوردار نيستند.(براي آگاهي بيشتر ر.ك: نگاهي به قصه و نكات تربيتي آن در قرآن، سيد سعيد مهدوي، ص 22ـ310، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.